Yoga este cea mai diversificată practică spirituală. În multe culturi, tradiţia yoghină a proliferat şi şi-a răspândit mesajul de pace.
Sunt multe locuri unde se practică yoga : săli de sport, centre de sănătate, case de cultură. Dar nu ai nevoie de toate aceste locuri, în mod obligatoriu pentru a practica yoga. Este destul de uşor  să o faci acasă.
Iniţial, scopul practicilor yoga, a fost iluminarea. Yoga era folosită mai degrabă pentru a atinge salvarea prin unirea cu Dumnezeu decât propovăduită pentru ea însăşi. În lumea vestică s-a format un ghiveci  de tehnici europene ( sinteze personale ale diverşilor aleşi ) şi yoga. Studiile moderne din multe  ţări, au revelat şi confirmat beneficiile vizavi de sănătate, rezultate în urma practicării exerciţiilor de yoga. Au eliminat multe din construcţiile misterioase ridicate în jurul yoga.
Ce este yoga ?
Un sistem filosofic de dezvoltare personală  şi un ansamblu de tehnici pentru păstrarea  şi dezvoltarea sănătăţii fizice. Este disciplină individuală ( şi non-colectivă).
Yoga nu este un sistem  religios, dar e complementar multor căi spirituale.Yoga poate evoca orice activitate intelectuală  ( sau asimilată acesteia ) în măsura în care ea, Yoga, contribuie la ordonarea proceselor mentale.
Aspectul fizic din yoga ( hatha yoga), folosirea  poziţiilor ( asana ), controlul respiraţiei ( pranayama ), necesită  concentrare şi disciplină. Rezultatul este o puternică uniune între minte şi trup. Oricine, indiferent de vârstă, sex, experienţă sau abilităţi fizice, poate practica yoga.
Yoga este unealta pentru dezvoltarea legăturii cu divinitatea, în orice tehnică sau credinţă  spirituală sau religioasă ai. O şedinţă de yoga, te face să te simţi energizat, relaxat, plin de viaţă, tonificat. Exerciţiile yoga, dau tot ce doreşti : mobilitate, rezistenţă, relaxare , prin acţiunea asupra tuturor ligamentelor , prin masajul tuturor organelor şi glandelor corpului. Nu există îndoială : yoga are un efect imens asupra sănătăţii şi stării de bine.

Tipuri de yoga
Hatha yoga, raja yoga, karma yoga, bhakti yoga jnana şi tantra yoga, fiecare cu funcţii şi caracteristici unice, cu o apropiere unică de viaţă.

  • Raja yoga – este potrivită persoanelor introspective şi înclinate spre meditaţie. 
  • Karma yoga – sau calea de transcendere a acţiunii.
  • Bhakti yoga – sau yoga devoţiunii. Calea bhakti yoga, te ajută sa-ţi cultivi toleranţa pentru toate persoanele cu care interacţionezi.
  • Jnana yoga – această cale, necesită dezvoltarea intelectului prin studiul scripturilor şi textelor tradiţionale.
  • Tantra yoga -  este probabil cea mai greşit înţeleasă şi practicată ramură yoga. Este calea ritualului, în care este inclusă şi tehnica sexuală. În practica tantrică, experimentezi divinitatea în tot ceea ce faci. Tantra yoga, este cea mai esoterică  ramură yoga.

Paşi în yoga

1 ) yama – sau ridicarea standardului  moral, concentrarea şi controlarea comportamentului .
2) nyama – autodisciplinarea şi observarea spirituală.
3) asana – practicarea poziţiilor.
4) pranayama – controlul şi îmbunătăţirea respiraţiei.
5) pratyahara – transcenderea, detaşarea de simţuri.
6) dhyana ( meditaţia) – este concentrarea neîntreruptă. Între dhyana şi dharana, este o linie fină. Începi  să exersezi dharana şi treci pe nesimţite  în dhyana.

Timpul
Cel mai bun timp  să practici yoga, este dimineaţa, înainte de micul dejun, sau seara , la apusul soarelui. Dar poţi practica în orice moment al zilei, cu 2 – 3 ore înainte de a mânca. E bine să practici asanele primele,  în rutina ta yoga, urmate de tehnicile de respiraţie ( pranayama ) şi de meditaţie.
Meditaţia, poate fi făcută în orice moment al zilei când te simţi treaz şi relaxat.

Reguli de bază

  • Să practici yoga, în aer curat sau cu geamurile deschise într-un loc curat;
  • Să nu practici direct în razele solare, vara;
  • Să practici asanele şi pranayama, cu cel puţin 3 ore după ce mănânci. Practica se face cu stomacul gol.
  • Nu-ţi forţa trupul în nici-o circumstanţă. Nu te grăbi. Lucrează  lent cu trupul tău. Respectă-i limitele. În timp, cu practica, creşte mobilitatea şi rezistenţa corpului, prin muncă regulată.
  • Nu forţa nici un exerciţiu care îţi provoacă durere. Durerea este un mesaj al corpului că este la limită.
  • Fii conştient şi concentrat pe ceea ce faci. Păstrează mintea pe senzaţii şi pe ceea ce se întâmplă în corpul tău, şi concentreată-te pe respiraţie şi poziţie. Nu te gândi la alte lucruri în timpul exerciţiilor, ori să vorbeşti cu cineva. Dacă e posibil, cel mai bine e să practici singur în cameră, fără surse de distragere a atenţiei cum sunt : tv, radio. Dacă nu e posibil, încearcă să te concentrezi şi să ignori toate cele din jurul tău.

Acordă respiraţiei mai multă atenţie ! În fiecare exerciţiu, se respiră într-un anumit fel. Respiraţia este un aspect important în executarea exerciţiilor yoga. În multe cazuri, este chiar mai importantă faţă de exerciţiile fizice. Fii conştient de respiraţia ta, respiră adânc şi lent, în acord cu instrucţiunile fiecărui exerciţiu. Termină fiecare serie de exerciţii cu o respiraţie adâncă . Dacă e posibil, şi cu o relaxare profundă.

 

Vrei o comunitate yoga online? Apasa aici!

Copyright| Ungureanu Mihăiţă Daniel| 2005-2016| contact |